Welzijn op Recept
In een adviesgesprek kijkt de klantcoach samen met jou wat je in jouw dagelijks leven kunt doen om te zorgen dat je je beter voelt. Samen met jou stelt hij of zij een persoonlijk plan op van activiteiten die je kunt ondernemen om weer grip op jouw leven te krijgen. Afhankelijk van wat je leuk vindt en waar je goed in bent. En natuurlijk houdt de klantcoach ook rekening met jouw financiële situatie. Misschien zie je er tegenop om zelf ergens naartoe toe te gaan of vind je het moeilijk om contacten te leggen. Je staat er niet alleen voor, want de klantcoach kan dan iemand inschakelen om je een steuntje in de rug te geven.
Welke activiteiten kunnen jou helpen?
De klantcoach kent alle verschillende activiteiten bij jou in de buurt of in de omgeving. Het kan gaan om groepsactiviteiten of om één op één contacten. Je kunt hierbij denken aan cursussen volgen, actief worden in een vereniging, in de wijk, in de politiek, etc. Of aan sporten en creatief bezig zijn.
Voor jou als zorgverlener
De doelen van Welzijn op Recept zijn het verhogen van het welbevinden van de inwoner en het verlagen van het zorggebruik in de eerstelijn. Wanneer je als huisarts of praktijkondersteuner denkt dat een inwoner wel wat hulp kan gebruiken, kan een kortdurende hulp van maximaal vier uur van een klantcoach ingeschakeld worden. Je verwijst een inwoner via VIPLive. De klantcoach neemt vervolgens binnen zeven dagen contact op met de inwoner voor het maken van een eerste afspraak. De aangeboden hulp is kosteloos met uitzondering van deelname aan activiteiten.